„Laboratoria Przyszłości”
„Laboratoria Przyszłości” w Szkole Podstawowej nr 13 w Szczecinie
Szkoła Podstawowa nr 13 im. Orląt Lwowskich w Szczecinie przystąpiła w r. szk. 2021/22 do programu Laboratoria Przyszłości.
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Celem Programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Szkoły otrzymują wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego do kształtowania wśród młodego pokolenia kompetencji przyszłości tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).
W ramach programu Laboratoria Przyszłości nasza szkoła otrzymała wsparcie w postaci środków finansowych w łącznej wysokości 92 100,00 zł.
Z pozyskanych środków w naszej szkole zakupiono m.in. następujący sprzęt:
-
Drukarkę 3D z laptopem
-
Długopisy 3D
-
Zestawy filamentów
-
Gimbal
-
Roboty edukacyjne- Ozoboty, Dashe
-
Stację meteorologiczną wraz z ogródkiem meteorologicznym
-
Kamerę
-
Aparat
-
Statyw
-
Klocki konstrukcyjne
-
Oświetlenie do realizacji nagrań
-
Statyw
-
Mikrofon kierunkowy
-
Nagłośnienie, mikser
-
Wyposażenie pracowni technicznej: szafki, stoły, podstawowe narzędzia
-
Model szkieletu człowieka, tellurium, mikroskopy, model kwiatowy
Wyposażenie to zostanie wykorzystanie m.in. na lekcjach języka polskiego, informatyki, fizyki, chemii, biologii, geografii oraz w ramach innych obowiązkowych i pozalekcyjnych zajęć edukacyjnych, a także kół zainteresowań. Zakupiony sprzęt uatrakcyjni naukę i pozwoli uczniom rozwijać zdolności manualne i techniczne, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji, dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.
Laboratoria Przyszłości to ponad miliard złotych na nowoczesny sprzęt do szkół podstawowych.
Więcej informacji: www.gov.pl/laboratoria
Szymon Woroniuk
LEKCJE Z WYKORZYSTANIEM SPRZĘTU ZAKUPIONEGO W PROGRAMIE
Program Laboratoria Przyszłości jest inicjatywą edukacyjną. Odpowiedzialne za nią jest Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech
w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Projekt ma na celu unowocześnić szkoły tak, aby zajęcia prowadzone w nich były angażujące i ciekawe dla uczniów. Lekcje także mają pomagać w im odkrywaniu talentów.
Doposażenie szkoły w nowy sprzęt i pomoce dydaktyczne pozwala na uatrakcyjnienie dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy oraz praktycznych umiejętności przez uczniów.
LUTY
W lutym uczniowie przy użyciu farb z projektu tworzyli projekt zimowej czapki. Udowodnili, że ponadczasowa zabawa w kółko i krzyżyk może mieć nowoczesną odsłonę przy wykorzystaniu klocków Korbo. Mali konstruktorzy układali budowle z klocków magnetycznych według własnych wyobrażeń. Dzieci chętnie zdobiły świąteczne zakładki do książek kolorowymi koralikami. Uczniowie wykonali zakładki w prezencie dla babć i dziadków z okazji ich święta. Wykorzystali przy tym koraliki z zasobów Laboratorium Przyszłości. Dzięki Ozobotom rozwijały umiejętność kodowania, wdrażały podstawy programowania, a przy tym świetnie się bawiły.
Z kolorowych włóczek wykonały ludziki.
Uczniowie klas starszych dzięki automatycznej stacji meteorologicznej poznali podstawowe parametry klimatyczne i obliczali okres wegetacyjny dla naszego regionu.
Lab.przysz. luty- 1, Lab.Przyszłości luty 2
STYCZEŃ
Zajęcia w świetlicy
Wyznaczanie trasy według współrzędnych z użyciem klocków Korbo.
Drukarka 3d – nauka obsługi, wydruk m.in. jaszczurek, królików.
Zimowy krajobraz- praca plastyczna z użyciem farb przy muzyce A. Vivaldiego Cztery pory roku – Zima.
Fajerwerki- praca plastyczna z użyciem farb.
Tworzenie biżuterii – bransoletki, naszyjniki – prace z użyciem koralików.
Poznajemy typy kości : płaski , długie, krótkie i różnokształtne i odszukujemy je na szkielecie. Wykonywanie prac z wykorzystaniem klei na gorąco.
Grudzień
Przed przerwą świąteczną nie próżnowaliśmy. Dzięki ozobotom świetnie się bawiliśmy. Pani Gosia rozdała nam różne trasy dla tych małych gadżetów, ale też tworzyliśmy własne – świąteczne – tory. Przy pomocy klocków z projektu (mini wafli, klocków magnetycznych) budowaliśmy świąteczne miasteczko, jarmarki, ozdoby bożonarodzeniowe i inne elementy. Udekorowaliśmy naszą salę choinkami namalowanymi dłońmi przy pomocy farb uzyskanych z projektu. Rozwijaliśmy wyobraźnię i zdolności konstrukcyjne przy pomocy kostek 3D. W pracowni przyrodniczej uczniowie poznawali budowę i obsługę teleskopu. Budowali model układu pokarmowego demonstrując trawienie w układzie pokarmowym. Na zajęciach techniki uczniowie poznali maszynę do szycia.
Laboratoria Przyszłości – listopad
Robotyka i programowanie stała się dla uczniów naszej szkoły niezwykle interesująca. Na zajęcia uczniowie przy użyciu robotów Dash oraz aplikacji Dash Go i Blockly poznawali podstawy programowania, sterowania i wprowadzania robotów w ruch.
Praktyczne umiejętności uczniowie ćwiczyli również podczas zajęć technicznych. Poznali między innymi nową technikę decoupage. Wykonywali ozdoby świąteczne, zdobiąc drewniane elementy wzorami wyciętymi z serwetek.
Wielką atrakcją było również tworzenie świątecznych ozdob przy użyciu długopisów 3d i filamentów. Nowoczesny, cyfrowy sprzęt audio-video to wyposażenie absolutnie niezbędne w każdej szkole. Aparat fotograficzny, mikrofon, kamera, czy oświetlenie są wykorzystywane przez okrągły rok szkolny w realizacji różnego typu wydarzeń z życia szkoły i samorządu uczniowskiego, a także na zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań, w przygotowaniach do konkursów.W tym miesiącu sprzęt ten został wykorzystany podczas pięknej szkolnej uroczystości „ Śpiewanie dla Niepodległej”.
W listopadzie panują jesienne nastroje. Wykorzystaliśmy to na stworzenie prac plastycznych ukazujących „Jesienną szarugę” i „Jesienne drzewa”. Pomogły nam w tym farby uzyskane z projektu. Nasi uczniowie chętnie korzystają z wszelkiego rodzaju klocków. Uwielbiają budować ciekawe konstrukcje. Wielokolorowe klocki korbo, magnetyczne, mini wafle i reko pozwoliły na wiele godzin zabawy zarówno w grupie jak i indywidualnie. Powstawały bloki, osiedla, domki, zwierzęta, auta, roboty i mnóstwo innych. Przeprowadziliśmy zajęcia przy stacji meteorologicznej, wykorzystaliśmy mikroskopy do obserwacji ścianek żołądka, dwunastnicy, ślinianek. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.
PAŻDZIERNIK
Październik w szkole był bardzo aktywny. Pogoda pozwoliła nam na obserwacje przyrodnicze z użyciem lupy. Widzieliśmy życie owadów i budowę liści z bliska. Dzięki stacji meteorologicznej wiemy, jakie panują warunki pogodowe, poznajemy: temperaturę, wielkość opadów i siłę wiatru oraz wysokość ciśnienia. Obserwowaliśmy częściowe zaćmienie Słońca. Planowaliśmy trasy dla ozobotów przy użyciu różnokolorowych markerów, tworzyliśmy ciekawe konstrukcje z klocków magnetycznych i poznaliśmy możliwości niezwykłej drukarki 3D. Uczniowie, którzy aktywnie działają w kółku Młodych Dziennikarzy, wyszli w teren i przeprowadzili z mieszkańcami Wielgowa sondę uliczną. Przydały im się profesjonalne dyktafony. Poznaliśmy budowę Układu Słonecznego i ciekawostki z nim związane. Na lekcjach matematyki uczniowie rozwiązywali zadania tekstowe związane z wagami.
W minionym miesiącu wykorzystaliśmy dzięki programowi Laboratorium Przyszłości m.in.:
1-Lupy- obserwacje przyrodnicze
2-Stacja meteorologiczna – pogadanka z prezentacją możliwości
3-Tellurium- model Układu Słonecznego
4-Ozoboty – programowanie trasy dla robotów
5-Klocki magnetyczne- zabawy konstrukcyjne
6-Drukarka 3d- prezentacja i omówienie zastosowania
7-Maszyna do szycia- nauka haftowania
8-Dyktafony- sonda uliczna
9-Waga elektryczna i waga szalkowa.
Zapraszamy do obejrzenia fotografii.
Wrzesień z Laboratorium Przyszłości
We wrześniu przeprowadziliśmy co najmniej 16 godzin lekcyjnych z wykorzystaniem sprzętu z Laboratorium Przyszłości. Uczniowie wzięli udział w lekcjach wykorzystując: drukarkę 3D, wkrętarkę, klocki Korbo, tostownicę, szkielet człowieka, model kwiatu 3D, mikroskopy, lupy, tellurium, Ozoboty.
Zachęcamy do obejrzenia foto relacji dokumentującej pracę naszych uczniów z wykorzystaniem sprzętu z programu Laboratoria Przyszłości.
Laboratoria Przyszłości w świetlicy
W ramach programu Laboratoria Przyszłości w świetlicy zostały przeprowadzone zajęcia
kodowania z wykorzystaniem klocków Korbo. Dzieci zostały zapoznane z podstawami kodowania za pomocą ruchu i dźwięku. Tworzyliśmy swoje własne kody i dobrze się bawiliśmy.
Budowaliśmy także prace z klocków Marioinex mini wafle.
Zajmowaliśmy się konstruowaniem form przestrzennych według własnego pomysłu lub zgodnie z załączoną instrukcją. Budowle przykuwały uwagę i budziły zachwyt.
Pierwszy Dzień Jesieni zainspirował nas do stworzenia pięknych jesiennych widoków.
W odpowiedni nastrój wprowadził nas utwór muzyki klasycznej Cztery pory roku -jesień Antoniego Vivaldiego. Dzieci namalowały piękne, jesienne pejzaże z wykorzystaniem farb z projektu.
15 września klasa 3a uczestniczyła w obchodach Międzynarodowego Dnia Kropki.
Uczniowie poznali historię małej Vashti, bohaterki książki P. H. Reynoldsa. Odkrywali swoje talenty. Brali udział w różnych zajęciach rozwijających kreatywność min. w lekcji kodowania i programowania przy użyciu Ozobotów zakupionych w ramach projektu Laboratoria Przyszłości .
Uczniowie klas VI poznali budowę Układu Słonecznego. Do tego celu posłużył nam przyrząd zwany tellurium, będący modelem ruchów Ziemi i Księżyca względem Słońca.
Sz. Woroniuk
W klasie 7a i 7b 5,7,8 09.22. realizowałam temat: Organizm człowieka jako funkcjonalna całość. Wykorzystałam szkielet człowieka, zakupiony w ramach projektu,, Laboratorium Przyszłości” pokazując układ kostny, jako zespół wielu narządów. Uczniowie rozpoznawali i pokazywali elementy na modelu. Informacje te umieszczone zostały w e-dzienniku.
Wykorzystanie pomocy z projektu ,,Laboratorium przyszłości” na lekcjach biologii:
Jak poznajemy biologię?-kl5
Analiza modeli serca, budowy kwiatu, obserwacje mikroskopowe.
Zajęcia terenowe z kl4
K. Żerebecka
Drukarka 3D na informatyce
Uczniowie naszej szkoły pierwszy raz mieli kontakt z drukiem 3D. Szkoła otrzymała drukarkę w ramach projektu Laboratorium Przyszłości. Podłączyli sprzęt, załadowali filament i wybrali opcje druku.
M. Piaszczyńska