„Laboratoria Przyszłości”

Laboratoria Przyszłości” w Szkole Podstawowej nr 13 w Szczecinie

Szkoła Podstawowa nr 13 im. Orląt Lwowskich w Szczecinie przystąpiła w r. szk. 2021/22 do programu Laboratoria Przyszłości.

Laboratoria Przyszłości

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. 

Celem Programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Szkoły otrzymują wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego do kształtowania wśród młodego pokolenia kompetencji przyszłości tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).

W ramach programu Laboratoria Przyszłości nasza szkoła otrzymała wsparcie w postaci środków finansowych w łącznej wysokości 92 100,00 zł.

Z pozyskanych środków w naszej szkole zakupiono m.in. następujący sprzęt:

  1. Drukarkę 3D z laptopem

  2. Długopisy 3D

  3. Zestawy filamentów

  4. Gimbal

  5. Roboty edukacyjne- Ozoboty, Dashe

  6. Stację meteorologiczną wraz z ogródkiem meteorologicznym

  7. Kamerę

  8. Aparat

  9. Statyw

  10. Klocki konstrukcyjne

  11. Oświetlenie do realizacji nagrań

  12. Statyw

  13. Mikrofon kierunkowy

  14. Nagłośnienie, mikser

  15. Wyposażenie pracowni technicznej: szafki, stoły, podstawowe narzędzia

  16. Model szkieletu człowieka, tellurium, mikroskopy, model kwiatowy

Wyposażenie to zostanie wykorzystanie m.in. na lekcjach języka polskiego, informatyki, fizyki, chemii, biologii, geografii oraz w ramach innych obowiązkowych i pozalekcyjnych zajęć edukacyjnych, a także kół zainteresowań. Zakupiony sprzęt uatrakcyjni naukę i pozwoli uczniom rozwijać zdolności manualne i techniczne, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji, dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.

Laboratoria Przyszłości to ponad miliard złotych na nowoczesny sprzęt do szkół podstawowych.
Więcej informacji:
 www.gov.pl/laboratoria

Laboratoria Przyszłości

Szymon Woroniuk

LEKCJE Z WYKORZYSTANIEM SPRZĘTU ZAKUPIONEGO W PROGRAMIE

Program Laboratoria Przyszłości jest inicjatywą edukacyjną. Odpowiedzialne za nią jest Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech
w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Projekt ma na celu unowocześnić szkoły tak, aby zajęcia prowadzone w nich były angażujące i ciekawe dla uczniów. Lekcje także mają pomagać w im odkrywaniu talentów.

Doposażenie szkoły w nowy sprzęt i pomoce dydaktyczne pozwala na uatrakcyjnienie dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy oraz praktycznych umiejętności przez uczniów.

LUTY

W lutym uczniowie przy użyciu farb z projektu tworzyli projekt zimowej czapki. Udowodnili, że ponadczasowa zabawa w kółko i krzyżyk może mieć nowoczesną odsłonę przy wykorzystaniu klocków Korbo. Mali konstruktorzy układali budowle z klocków magnetycznych według własnych wyobrażeń. Dzieci chętnie zdobiły świąteczne zakładki do książek kolorowymi koralikami. Uczniowie wykonali zakładki w prezencie dla babć i dziadków z okazji ich święta. Wykorzystali przy tym koraliki z zasobów Laboratorium Przyszłości. Dzięki Ozobotom rozwijały umiejętność kodowania, wdrażały podstawy programowania, a przy tym świetnie się bawiły. 

Z kolorowych włóczek wykonały ludziki.

Uczniowie klas starszych dzięki automatycznej stacji meteorologicznej poznali podstawowe parametry klimatyczne i obliczali okres wegetacyjny dla naszego regionu.

Lab.przysz. luty- 1, Lab.Przyszłości luty 2

STYCZEŃ

Zajęcia w świetlicy

25.02.23.001 25.02.23.002 25.02.23.003

25.02.23.004 25.02.23.005 25.02.23.006

25.02.23.007 25.02.23.008 25.02.23.009

25.02.23.010 25.02.23.011 25.02.23.012

Wyznaczanie trasy według współrzędnych z użyciem klocków Korbo.
Drukarka 3d – nauka obsługi, wydruk m.in. jaszczurek, królików.
Zimowy krajobraz- praca plastyczna z użyciem farb przy muzyce A. Vivaldiego Cztery pory roku – Zima.
Fajerwerki- praca plastyczna z użyciem farb.
Tworzenie biżuterii – bransoletki, naszyjniki – prace z użyciem koralików.
Poznajemy typy kości : płaski , długie, krótkie i różnokształtne i odszukujemy je na szkielecie. Wykonywanie prac z wykorzystaniem klei na gorąco.

Grudzień
Przed przerwą świąteczną nie próżnowaliśmy. Dzięki ozobotom świetnie się bawiliśmy. Pani Gosia rozdała nam różne trasy dla tych małych gadżetów, ale też tworzyliśmy własne – świąteczne – tory. Przy pomocy klocków z projektu (mini wafli, klocków magnetycznych) budowaliśmy świąteczne miasteczko, jarmarki, ozdoby bożonarodzeniowe i inne elementy. Udekorowaliśmy naszą salę choinkami namalowanymi dłońmi przy pomocy farb uzyskanych z projektu. Rozwijaliśmy wyobraźnię i zdolności konstrukcyjne przy pomocy kostek 3D. W pracowni przyrodniczej uczniowie  poznawali budowę i obsługę teleskopu. Budowali model układu pokarmowego demonstrując trawienie w układzie pokarmowym. Na zajęciach techniki uczniowie poznali maszynę do szycia.

Lab.1, Lab.2

07.01.2023.001 07.01.2023.002 07.01.2023.003 07.01.2023.006 07.01.2023.004

07.01.2023.005

Laboratoria Przyszłości – listopad

 

Robotyka i programowanie stała się dla uczniów naszej szkoły niezwykle interesująca. Na zajęcia uczniowie przy użyciu robotów Dash oraz aplikacji Dash Go i Blockly poznawali podstawy programowania, sterowania i wprowadzania robotów w ruch.

Praktyczne umiejętności uczniowie ćwiczyli również podczas zajęć technicznych. Poznali między innymi nową technikę decoupage. Wykonywali ozdoby świąteczne, zdobiąc drewniane elementy wzorami wyciętymi z serwetek.

Wielką atrakcją było również tworzenie świątecznych ozdob przy użyciu długopisów 3d i filamentów. Nowoczesny, cyfrowy sprzęt audio-video to wyposażenie absolutnie niezbędne w każdej szkole. Aparat fotograficzny, mikrofon, kamera, czy oświetlenie są wykorzystywane przez okrągły rok szkolny w realizacji różnego typu wydarzeń z życia szkoły i samorządu uczniowskiego, a także na zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań, w przygotowaniach do konkursów.W tym miesiącu sprzęt ten został wykorzystany podczas pięknej szkolnej uroczystości „ Śpiewanie dla Niepodległej”.

W listopadzie panują jesienne nastroje. Wykorzystaliśmy to na stworzenie prac plastycznych ukazujących „Jesienną szarugę” i „Jesienne drzewa”. Pomogły nam w tym farby uzyskane z projektu. Nasi uczniowie chętnie korzystają z wszelkiego rodzaju klocków. Uwielbiają budować ciekawe konstrukcje. Wielokolorowe klocki korbo, magnetyczne, mini wafle i reko pozwoliły na wiele godzin zabawy zarówno w grupie jak i indywidualnie. Powstawały bloki, osiedla, domki, zwierzęta, auta, roboty i mnóstwo innych. Przeprowadziliśmy zajęcia przy stacji meteorologicznej, wykorzystaliśmy mikroskopy do obserwacji ścianek żołądka, dwunastnicy, ślinianek. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.

 1- zdj. , 2-zdj,

06.12.22.001 06.12.22.002 06.12.22.003

06.12.22.004 06.12.22.005 06.12.22.006

06.12.22.00706.12.22.01506.12.22.016 06.12.22.017  whatsapp-image-2

PAŻDZIERNIK

Październik w szkole był bardzo aktywny. Pogoda pozwoliła nam na obserwacje przyrodnicze z użyciem lupy. Widzieliśmy życie owadów i budowę liści z bliska. Dzięki stacji meteorologicznej wiemy, jakie panują warunki pogodowe, poznajemy: temperaturę, wielkość opadów i siłę wiatru oraz wysokość ciśnienia. Obserwowaliśmy częściowe zaćmienie Słońca. Planowaliśmy trasy dla ozobotów przy użyciu różnokolorowych markerów, tworzyliśmy ciekawe konstrukcje z klocków magnetycznych i poznaliśmy możliwości niezwykłej drukarki 3D.  Uczniowie, którzy aktywnie działają w kółku Młodych Dziennikarzy, wyszli w teren i przeprowadzili z mieszkańcami Wielgowa sondę uliczną. Przydały im się profesjonalne dyktafony. Poznaliśmy budowę Układu Słonecznego i ciekawostki z nim związane.  Na lekcjach matematyki uczniowie rozwiązywali zadania tekstowe związane z wagami.
W minionym miesiącu wykorzystaliśmy dzięki programowi Laboratorium Przyszłości m.in.:
1-Lupy- obserwacje przyrodnicze
2-Stacja meteorologiczna – pogadanka z prezentacją możliwości
3-Tellurium- model Układu Słonecznego
4-Ozoboty – programowanie trasy dla robotów
5-Klocki magnetyczne- zabawy konstrukcyjne
6-Drukarka 3d- prezentacja i omówienie zastosowania
7-Maszyna do szycia- nauka haftowania
8-Dyktafony- sonda uliczna
9-Waga elektryczna i waga szalkowa.
Zapraszamy do obejrzenia fotografii.

27.10.22.00127.10.22.00327.10.22.00427.10.22.00502.10.22.002 02.10.22.008

03.10.22.001 03.10.22.002 03.10.22.003

03.10.22.004 03.10.22.005 03.10.22.006

03.10.22.007 03.10.22.008

Wrzesień z Laboratorium Przyszłości

13.10.22.018  13.10.22.019  13.10.22.020

We wrześniu przeprowadziliśmy co najmniej 16 godzin lekcyjnych z wykorzystaniem sprzętu z Laboratorium Przyszłości. Uczniowie wzięli udział w lekcjach wykorzystując: drukarkę 3D, wkrętarkę, klocki Korbo, tostownicę, szkielet człowieka, model kwiatu 3D, mikroskopy, lupy, tellurium, Ozoboty.

Zachęcamy do obejrzenia foto relacji dokumentującej pracę naszych uczniów z wykorzystaniem sprzętu z programu Laboratoria Przyszłości.
13.10.22.001 13.10.22.002 13.10.22.003

13.10.22.004 13.10.22.00513.10.22.006

13.10.22.007 13.10.22.008 13.10.22.009

13.10.22.010 13.10.22.011 13.10.22.012

13.10.22.013 13.10.22.014 13.10.22.015

13.10.22.016
Laboratoria Przyszłości w świetlicy
W ramach programu Laboratoria Przyszłości w świetlicy zostały przeprowadzone zajęcia
kodowania z wykorzystaniem klocków Korbo. Dzieci zostały zapoznane z podstawami kodowania za pomocą ruchu i dźwięku. Tworzyliśmy swoje własne kody i dobrze się bawiliśmy.
Budowaliśmy także prace z klocków Marioinex mini wafle.
Zajmowaliśmy się konstruowaniem form przestrzennych według własnego pomysłu lub zgodnie z załączoną instrukcją. Budowle przykuwały uwagę i budziły zachwyt.
Pierwszy Dzień Jesieni zainspirował nas do stworzenia pięknych jesiennych widoków.
W odpowiedni nastrój wprowadził nas utwór muzyki klasycznej Cztery pory roku -jesień Antoniego Vivaldiego. Dzieci namalowały piękne, jesienne pejzaże z wykorzystaniem farb z projektu.

15 września klasa 3a uczestniczyła w obchodach Międzynarodowego Dnia Kropki.
Uczniowie poznali historię małej Vashti, bohaterki książki P. H. Reynoldsa.  Odkrywali swoje talenty. Brali udział w różnych zajęciach rozwijających kreatywność min. w lekcji kodowania i programowania przy użyciu Ozobotów zakupionych w ramach projektu  Laboratoria Przyszłości .

Uczniowie klas VI poznali budowę Układu Słonecznego. Do tego celu posłużył nam przyrząd zwany tellurium, będący modelem ruchów Ziemi i Księżyca względem Słońca.

Sz. Woroniuk

08.09.22.001 08.09.22.002

W  klasie 7a i 7b 5,7,8 09.22. realizowałam  temat:  Organizm człowieka jako funkcjonalna całość. Wykorzystałam szkielet człowieka, zakupiony w ramach projektu,, Laboratorium Przyszłości” pokazując układ kostny,  jako zespół wielu narządów. Uczniowie rozpoznawali i pokazywali elementy na  modelu. Informacje te umieszczone zostały w e-dzienniku.

K.Chwil-Żerebecka

Wykorzystanie pomocy z projektu ,,Laboratorium przyszłości”  na lekcjach biologii:

19.09.22.007 19.09.22.008 19.09.22.009

Jak poznajemy biologię?-kl5

Analiza modeli serca, budowy kwiatu, obserwacje mikroskopowe.

Zajęcia terenowe z kl4

19.09.22.001 19.09.22.002 19.09.22.003

19.09.22.004 19.09.22.005 19.09.22.006

K. Żerebecka

Drukarka 3D na informatyce

IMG_1957 IMG_1958 IMG_1959

IMG_1960 IMG_1961 IMG_1962

Uczniowie naszej szkoły pierwszy raz mieli kontakt z drukiem 3D. Szkoła otrzymała drukarkę w ramach projektu Laboratorium Przyszłości. Podłączyli sprzęt, załadowali filament i wybrali opcje druku.

M. Piaszczyńska