Statut SP 13
STATUT
SZKOŁY PODSTAWOWEJ nr 13
im. Orląt Lwowskich
w Szczecinie
SPIS TREŚCI
ROZDZIAŁ I POSTANOWIENIA WSTĘPNE 4
ROZDZIAŁ II CELE I ZADANIA SZKOŁY ORAZ SPOSOBY ICH REALIZACJI 5
§ 7 FUNKCJA DYDAKTYCZNA SZKOŁY 9
§ 8 FUNKCJA WYCHOWAWCZA SZKOŁY 10
§ 9 FUNKCJA OPIEKUŃCZA SZKOŁY 11
ROZDZIAŁ III ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE, WARUNKI
WSPÓŁDZIAŁANIA I WOLONTARIAT 12
§ 11 DYREKTOR SZKOŁY 13
§ 12 RADA PEDAGOGICZNA 17
§ 13 RADA RODZICÓW 18
§ 14 SAMORZĄD UCZNIOWSKI 19
ROZDZIAŁ IV ORGANIZACJA SZKOŁY 22
§ 16 REKRUTACJA 22
§ 17 OBOWIĄZEK SZKOLNY 22
§ 18 ODROCZENIE OBOWIĄZKU SZKOLNEGO 23
§ 19 INNE FORMY SPEŁNIANIA OBOWIĄZKU SZKOLNEGO 23
§ 20 ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY 24
§ 21 UCZNIOWIE NIEPEŁNOSPRAWNI 31
§ 24 PROGRAMY NAUCZANIA 35
§ 25 NAUKA RELIGII/ETYKI I WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE 36
§ 26 WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO 36
§ 27 BIBLIOTEKA 38
§ 28 ŚWIETLICA 40
§ 29 STOŁÓWKA SZKOLNA 41
§ 31 BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE I POZA NIĄ 42
ROZDZIAŁ V NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY 45
§ 34 WICEDYREKTOR 46
§ 35 WYCHOWAWCA 47
§ 36 NAUCZYCIEL 49
§ 37 PIELĘGNIARKA SZKOLNA 52
§ 38 PRACOWNICY NIEPEDAGOGICZNI 52
§ 40 PEDAGOG 53
§ 41 LOGOPEDA 54
§ 42 BIBLIOTEKARZ 55
§ 43 WYCHOWAWCA ŚWIETLICY 55
ROZDZIAŁ VI ORGANIZACJA I FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA SZKOŁY
Z RODZICAMI 57
ROZDZIAŁ VII UCZNIOWIE SZKOŁY 59
§ 51 STRÓJ SZKOLNY 60
§ 52 ZASADY KORZYSTANIA Z TELEFONÓW KOMÓRKOWYCH I INNYCH
URZĄDZEŃ 60
§ 53 PRAWA UCZNIA 61
§ 55 OBOWIĄZKI UCZNIA 62
§ 56 NAGRODY 64
§ 57 KARY 65
§ 58 WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA 66
ROZDZIAŁ VIII SZTANDAR I CEREMONIAŁ SZKOLNY 67
ROZDZIAŁ IX POSTANOWIENIA KOŃCOWE 69
§ 61 TRYB WPROWADZANIA ZMIAN (NOWELIZACJI) STATUTU 69
ROZDZIAŁ X SZCZEGÓLNE ROZWIĄZANIA W OKRESIE CZASOWEGO
OGRANICZENIA FUNKCJONOWANIA SZKOŁY 70
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
Statut niniejszy stanowi podstawowy dokument wewnętrzny Szkoły Podstawowej nr 13 w Szczecinie.
§ 1
1. Szkoła Podstawowa nr 13 w Szczecinie jest publiczną szkołą podstawową.
2. Siedzibą szkoły jest budynek przy ul. Bałtyckiej 1 a w Szczecinie.
3. Szkoła posiada numer 13.
4. Szkoła nosi imię Orląt Lwowskich.
5. Pełna nazwa szkoły brzmi – Szkoła Podstawowa nr 13 im. Orląt Lwowskich w Szczecinie i jest używana w pełnym brzmieniu.
6. Szkołę prowadzi Gmina Miasto Szczecin, zwana dalej organem prowadzącym z siedzibą przy pl. Armii Krajowej 1; 70-456 Szczecin.
7. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą jest Zachodniopomorski Kurator Oświaty w Szczecinie.
8. Szkoła posiada własny sztandar oraz ceremoniał szkolny.
§ 2
1. Szkoła prowadzi nauczanie w oddziałach szkolnych I – VIII w zakresie szkoły podstawowej, a czas trwania nauki w szkole wynosi 8 lat.
2. Szkoła prowadzi oddziały przedszkolne realizujące program wychowania przedszkolnego w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego.
3. Świadectwo ukończenia szkoły potwierdza uzyskanie wykształcenia podstawowego i uprawnia do ubiegania się o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej.
4. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
5. Szkoła wydaje świadectwa ukończenia szkoły, duplikaty świadectw oraz inne druki szkolne i dokumenty na zasadach określonych przez Ministra Edukacji Narodowej oraz ogólnych zasadach postępowania administracyjnego.
§ 3
1. Szkoła jest jednostką budżetową.
2. Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.
3. Wszystkie pomieszczenia dydaktyczne i socjalne Szkoły Podstawowej nr 13 w Szczecinie służą do realizacji zadań statutowych.
§ 4
Ilekroć w statucie jest mowa o:
1) szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową nr 13 im. Orląt Lwowskich w Szczecinie,
2) statucie – należy przez to rozumieć Statut Szkoły Podstawowej nr 13 im. Orląt Lwowskich w Szczecinie,
3) nauczycielu – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego szkoły,
4) rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem,
5) uczniu – należy przez to rozumieć ucznia lub dziecko w oddziale przedszkolnym Szkoły Podstawowej nr 13 im. Orląt Lwowskich w Szczecinie,
6) dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Szkoły Podstawowej nr 13 im. Orląt Lwowskich w Szczecinie,
7) dzienniku – należy rozumieć elektroniczny dziennik Librus Synergia zgodny z przepisami w sprawie sposobu prowadzenia przez placówki oświatowe dokumentacji przebiegu nauczania,
8) WZO, ocenianie wewnątrzszkolne – należy przez to rozumieć wewnątrzszkolne zasady oceniania oparte na obowiązujących przepisach i niniejszym statucie,
9) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Miasta Szczecin.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA SZKOŁY ORAZ SPOSOBY ICH REALIZACJI
§ 5
1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, uwzględniając szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb najbliższego środowiska.
2. Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:
1) szkolny zestaw programów nauczania, który obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego,
2) program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący:
a) treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów oraz
b) treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w naszej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
§ 6
1. Celem kształcenia w szkole jest przede wszystkim dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia oraz:
1) wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele),
2) wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej,
3) formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób,
4) rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość,
5) rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania,
6) ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności,
7) rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki,
8) wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat,
9) wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji,
10) wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej,
11) kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość,
12) zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy,
13) ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
2. Szkoła realizuje wymienione cele poprzez zadania:
1) realizowanie programu nauczania skoncentrowanego na dziecku, na jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się, zgodnie z ich potrzebami i możliwościami szkoły,
2) respektowanie trójpodmiotowości oddziaływań wychowawczych i kształcących: uczeń -szkoła-dom rodzinny,
3) prowadzenie dziecka do zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych w procesie dalszego kształcenia,
4) rozwijanie poznawczych możliwości uczniów, tak, aby mogli oni przechodzić od dziecięcego do bardziej dojrzałego i uporządkowanego rozumienia świata,
5) kształtowanie u dziecka pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości w poznawaniu otaczającego świata i w dążeniu do prawdy,
6) rozwijanie i przekształcanie spontanicznej motywacji poznawczej w motywację świadomą, przygotowując do podejmowania zadań wymagających systematycznego i dłuższego wysiłku intelektualnego i fizycznego,
7) wyposażenie dziecka w umiejętność czytania i pisania, w wiadomości i sprawności matematyczne potrzebne w sytuacjach życiowych i szkolnych oraz przy rozwiązywaniu problemów,
8) uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka w procesie kształcenia,
9) dostosowywanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych poszczególnych uczniów,
10) sprawowanie opieki nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie,
11) skuteczne nauczanie języków obcych poprzez dostosowywanie ich nauczania do poziomu przygotowania uczniów,
12) przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym; stwarzanie uczniom warunków do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych,
13) prowadzenie edukacji medialnej w celu przygotowania uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów,
14) organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, stosownie do potrzeb i zgodnie z odrębnymi przepisami,
15) rozwijanie umiejętności poznawania i racjonalnego oceniania siebie, najbliższego otoczenia rodzinnego, społecznego, kulturowego, przyrodniczego i technicznego,
16) umacnianie wiary dziecka we własne siły i w możliwość osiągania trudnych, ale wartościowych celów,
17) poszanowanie godności ucznia; zapewnienie przyjaznych, bezpiecznych i zdrowych warunków do nauki i zabawy, działania indywidualnego i zespołowego, rozwijania samodzielności oraz odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie, ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej, aktywności badawczej, a także działalności twórczej i wrażliwości estetycznej,
18) wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej, etnicznej i narodowej,
19) kształtowanie zainteresowań własnym miastem i regionem, lokalnymi tradycjami i obyczajami oraz zagrożeniami dla miasta i regionu,
20) kształtowanie samodzielności, obowiązkowości, odpowiedzialności za siebie i innych,
21) zachęcanie do indywidualnego i grupowego działania na rzecz innych,
22) kształtowanie umiejętności reagowania na zagrożenie bezpieczeństwa, życia i zdrowia,
23) kształtowanie potrzeby i umiejętności dbania o własne zdrowie, sprawność fizyczną i właściwą postawę ciała,
24) promowanie ochrony zdrowia, kształtowanie nawyków higieny osobistej, zdrowego żywienia i higieny pracy umysłowej,
25) poznanie szkodliwości środków odurzających (alkoholu, nikotyny, narkotyków i in.) i zaznajomienie z instytucjami udzielającymi pomocy,
26) opiekę nad uczniami z rodzin zagrożonych patologią i niewydolnych wychowawczo,
27) poznawanie cech własnej osobowości i uświadamianie sobie własnej odrębności,
28) rozpoznawanie własnych emocji i emocji innych ludzi oraz kształtowanie do nich właściwego stosunku,
29) rozwijanie umiejętności asertywnych,
30) tworzenie własnego systemu wartości w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności,
31) rozwijanie zainteresowań i uzdolnień,
32) uczenie tolerancji i szacunku dla innych ludzi oraz zasad i reguł obowiązujących w relacjach międzyludzkich,
33) kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania wolnego czasu
34) ukazanie znaczenia rodziny w życiu każdego człowieka i właściwych wzorców życia rodzinnego,
35) kształtowanie umiejętności bezpiecznego i higienicznego postępowania w życiu szkolnym i prywatnym,
36) integrację uczniów niepełnosprawnych,
37) zapewnienie opieki uczniom wymagających opieki ze względu na inne okoliczności poprzez zorganizowanie świetlicy szkolnej,
38) wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt umożliwiający realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych szkoły,
39) podejmowanie działań związanych z miejscami ważnymi dla pamięci narodowej, formami upamiętniania postaci i wydarzeń z przeszłości, najważniejszymi świętami narodowymi, symbolami państwowymi i patronem szkoły,
40) dokumentowanie procesu dydaktycznego, opiekuńczego i wychowawczego, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o dokumentacji szkolnej i archiwizacji,
41) upowszechnianie wśród uczniów wiedzy ekologicznej oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska,
42) egzekwowanie obowiązku szkolnego w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
3. Najważniejsze umiejętności rozwijane w ramach kształcenia ogólnego w szkole podstawowej to:
1) przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów,
2) sprawne komunikowanie się w języku polskim oraz w językach obcych nowożytnych,
3) sprawne wykorzystywanie narzędzi matematyki w życiu codziennym, a także kształcenie myślenia matematycznego,
4) poszukiwanie, porządkowanie, krytyczna analiza oraz wykorzystanie informacji z różnych źródeł,
5) kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki, w tym programowanie,
6) rozwiązywanie problemów, również z wykorzystaniem technik mediacyjnych,
7) aktywny udział w życiu kulturalnym szkoły, środowiska lokalnego oraz kraju,
8) kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
4. Szkoła podejmuje odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji.
5. Szkoła umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez:
a) poznawanie dziedzictwa kulturowego oraz narodowego regionu,
b) kultywowanie tradycji i zwyczajów o charakterze narodowym, regionalnym i religijnym,
c) kształtowanie właściwych postaw obywatelskich,
d) przygotowanie do życia w społeczności,
e) udział w uroczystościach patriotycznych i religijnych,
f) organizację lekcji religii, etyki zgodnie z konstytucyjną zasadą nienaruszalności wolności i godności osobistej oraz zasadą wolności wyznania.
Uwaga: Cały STATUT znajduje się w pliku na początku strony.